Contact us

Insurely lanserar Pension Manager - Vill ge människor mer ägarskap över sitt sparande

Insurely släpper nu sin senaste produkt Pension Manager som ger konsumenter bättre inblick över sin tjänstepension. Avanza blir bland de första i Sverige att använda den nya funktionen i samband med lanseringen av deras digitala tjänst “Pensionsjakten”. Genom samarbetet vill bolagen förändra branschen och göra den mer transparent och smidig.

Insurely erbjuder sedan tidigare flera lösningar inom open insurance, ett omtalat och hett begrepp under senaste tiden. Nu adderar de ännu en produkt till sin tjänsteportfölj: Pension Manager, en tjänst som möjliggör för företag att ge sina kunder bättre insyn i sitt pensionssparande samt underlättar för pensionsflytt. Pension Manager hämtar in data från andra försäkringsbolag och banker, som till exempel aktuella avgifter och eventuella flyttkostnader. Allt för att förenkla för och öka förståelsen hos användaren.

"Vi tycker att det ska vara enklare för konsumenter att ta kontroll över sin tjänstepension. Alla förtjänar en bättre insyn i sin pensionssituation, vilket kan fås genom en tydligare översikt kring både avgifter och sparande på ett enkelt och snabbt sätt. Vi skapade vår nya produkt Pension Manager för att möjliggöra just det. Det känns extra roligt att samarbeta med en modern och kundvänlig partner som Avanza för att realisera vår vision till att skapa win-win upplevelser inom försäkring och göra försäkring mer tillgängligt och förståeligt med hjälp av öppen data", säger Martin Einemo, VD på Insurely.

Avanza blir en av de första aktörerna i Sverige som använder Pension Manager i samband med lansering av deras nya digitala tjänst “Pensionsjakten”. Här kan kunderna enkelt logga in med hjälp av Bank-ID för att leta rätt på tjänstepensioner hos andra bolag och direkt se om de går att flytta eller inte. Användaren får sedan all information som krävs för att med några få knapptryck skapa en ansökan för flytt av tjänstepension.

”Vårt mål är att göra pension till något enkelt för våra kunder. Därför är vi väldigt stolta och glada över att vi nu digitaliserar branschen på vår sida och gör det enklare än någonsin att flytta tjänstepensioner och få en samlad översikt. Det gör att fler kommer kunna fatta smarta beslut och få en bättre pension i framtiden”, säger Åsa Mindus Söderlund, VD Avanza Pension.

Tillsammans med Avanza vill Insurely ta första steget mot att göra pensionssparande mer digitalt och tydligt. Förhoppningen är att fler företag snabbt ska förstå produktens många fördelar så att utvecklingen på marknaden kan fortsätta drivas framåt.